2012-10-21

Changing Mindset.

Assalamualaikum.

Actually aku baru balik dari posting Psikiatrik di Hospital Besar Melaka. Such a nice experience being at there sebab baru aku tahu macam mana behavior pesakit2 mental ni. Ramai orang anggap pesakit mental or pesakit gila ni ganas dan aggresif tapi bagi aku mereka semua ni manusia normal pada mulanya. Beberapa faktor yang mengubah diri mereka sehingga mengalami masalah mental salah satunya tekanan perasaan, mendalami ilmu agama tanpa guru, masalah keluarga dan yang lain aku tak dapat nak specify kat sini. 

Hari pertama kat sana aku sedikit cuak gak sebab takut2 diorang tetibe nak naik gila tapi jangkaan aku meleset. Pagi2 aku sampai wad psikiatrik, pesakit kat sana macam dah lama kenal dgn kitorang. Sangat selesa bila dapat bersembang dgn pesakit2 ni dan diorang ni langsung tak merbahaya bila diorang makan ubat. Tapi kalau diorang dah mengamuk jangan pulak nak dekat. 


Apa yang impressed kan aku masa kat wad psikiatrik ni, bila tiba waktu makan diorang akan bangun dari tidur dan makan, lepas makan diorang akan cuci pinggan dan cawan masing2 lepas tu sambung tidur balik. If one of the patient still tak makan lagi, one of them akan jagakan makanan sampai lah org yg tk dpt makanan tu dapat makan. Aku boleh nampak mereka ni masih berdisiplin walaupun ada kekurangan pada diri diorang. And lagi satu, they all ni masih bersembahyang walaupun sakit mental. Aku ni sembahyang pun tak lengkap lagi, terasa pedih jgk lah bila tengok. Malas nak cerita panjang lagi, nanti jadi bosan pulak. Bye.. :) 

2 comments:

Prince of Noob said...

ko keje kat wad psikiatrik ke? done follow - Noob

|Ihsan| said...

nope lah. aku praktikal kat sana. just for a week. best ;) tq follow.